حلال ها

به خاطر حلال ها بجنگ!؟

حلال ها

به خاطر حلال ها بجنگ!؟

پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

جنبه

سه شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۱۵ ب.ظ

هر وقت دهه ی فجر میشه و اون فیلم سخنرانی حضرت امام تو بهشت زهرا رو نشون میدن بی اختیار یاد این جمله می اُفتم، که بعضی ها با مزاح و غیر مزاح واسه هم تعریف می کنن " آب رایگان، برق رایگان و ..."

تا حالا با خودتون فکر کردید دقیقن با خودتون نه با هیچ کس دیگه ای "فکر + خود"  که چرا امام این حرف رو زده؟ من تقریبن از همون روزی که با کلی ذوق و شوق راهروها و کلاسای مدرسه رو آذیین بندی می کردیم با این جمله رو به رو شدم "فکرش رو بکنید از بچگی دارن رو مخ ما کار می کنن به خاطر این جمله تازه یه بچگی ای که توش هنوز یارانه های مولد انرژی رو ور نداشتن!" می خوام این رو بگم که پس من از همون بچگی دارم رو این جمله فکر می کنم و باهاش درگیر هستم.من اصلن کاری به این ندارم که امام خمینی این جمله رو گفتن یا نگفتن ؟ در مقام اثبات یا رد این قضیه نیستم فقط می خوام امروز دور هم یه کم گپ بزنیم و فرض رو بر این بذاریم که این جمله اون روز پشت میکروفن زده شده و از بلندگوها هم پخش شده! از نظر شما که ایرادی نداره؟ اگه ایراد داره از همین جا خداحافظ و ممنون که وقت گذاشتید و تا اینجای متن رو خوندید. باشد وقتی دیگر جایی دیگر متنی دیگر إن شاءالله.

ممنون از شمای ادامه دهنده:  اگه امام این جمله رو گفته باشه هم درسته، چون الانشم که الانه مغز این جمله حرف بدی نیست، زشت نیست ، فحش نیست ، غیرمعقول نیست ، ذاتش قشنگ و آرامش دهنده است. خدا پیغمبریه، انسانیه به هر نحوی که به انسان نگاه کنی.

پس اصل این جمله فارغ از اینکه هر کسی گفته باشدش هیچ قابلیتی برای مورد ذم واقع شدن رو نداره، تازه خیلی هم قابل احترام و ستایش "نه اون بازیگره ستایش به معنی ثنا"

پس اونیم که گیر میده نمی گه این جمله ، جمله ی مذموم و زشتیه بلکه گیر دادنش برمیگرده به یه مسأله دیگه که اونم مقام تحقق و عملیاتی شدن این جمله در گستره ی زمان و بطن جامعه ای هست که از امام خمینی به عنوان بنیان گذارش یاد میشه. پس خیلی راحت از کنار این جمله رد شدن اصلن درست نیست به نظر من با این جمله ی راحت می خوان ریشه ی یه تئوری رو بزنن ، یه تئوری که عمق ، رتبه ، اعتبار و وجاهتش اجل از این حرفاست منتهی از بد روزگار کار رسیده به اینجا که مثل منی باید بشینه از این چیزاش بگه.

سوال اینه که آب رایگان ، برق رایگان ، گاز رایگان ، تحصیل رایگان (این تو قانون اساسی اومده) شدنی هست یا نه؟ قسم خوردن نداره ولی شدنیه به شرطی که جنبه اش باشه ، وقتی جنبه اش باشه دیگه طرف استخرش رو با آب شهری پر نمی کنه ، وجب به وجب تو باغش چراغ نمیذاره ، برای همه ی اعضای خانواده اش یه ماشین نمی خره " الان که یارانه ها رو ور داشتن کجا هستن اونایی که تو باغشون چن تا چراغ بیشتر روشن نیست خودم دیدم دارم میگم "

این رو بیشتر به اونی می گم که وسط گرمای مرداد هم که باشه اگه از تشنگی رو به موتم باشه دست تو جیبش نمی کنه یه بطری آب معدنی واسه خودش بخره! آخه عزیزدلم ، برادرم ، گلم تا حالا حساب کردی وقتی میری حموم چن تا بطری آب معدنی برای شستشوی مبارک صرف می کنی ؟ و قیمتش رو در آوردی ؟ و مقدار آب بهاتم نگاه کردی بهش ؟ و رفتی بخونی دقیقن چن تا کشور تو دنیا هستش که از دوش حموم مردمش آب با این درصد تصفیه شده میاد پایین ؟ این چن خط رو بذارید به این حساب که هنوزم که هنوزه با همه ی سختی ها و مشکلات بازم شرایط موجود گلستان تو خیلی موارد در یک نگاه مقایسه ای نه ایده آل و آرمانی."البته بگم ها این شیوه باید یه کم روش تجدید نظر شه واقعن معقول نیست هر چند شبه عدالته اون خلط تساوی و عدالت تو رسوندن آب سالم به همه ی نقاط ایران بدجور اینجا مشهوده یه شیر آب سالم بسه دیگه بقیه ی مصارف رو می تونی با آب هایی که هزینه کمتری واسه تصفیه اش صرف شده انجام داد و سوراخ مدیریت مملکت تو موارد اینطوریه هزینه هایی که ما رو رسونده به وضع موجود"

بریم سر جنبه ی نوع آدمی که بعد انقلاب مخصوصن بعد جنگ ساختار و شاکله اش و اهدافش مخصوصن بعد از شهادت افرادی مثل بهشتی و مطهری و خیلیای دیگه افتاد دست کسایی که مشی و منششون با امام خوانِش مترادف نداشت. بازم با روی کار اومدن اینجور افراد تو این وضع به جای اینکه روحیه سرمایه داری بین مردم موج بزنه روحیه مصرف گرایی موج زد و اینطور شد که ما نه به توسعه فرهنگی رسیدیم و نه توسعه اقتصادی.

یه عده چنان از این فرصت های فوق العاده و خاص سرمایه گذاری همون آب رایگان، برق رایگان سوء استفاده کردن که فکرش رو هم نمی کنید. اون چنان این قاعده شرکت ها و کارخانجات رو تنبل کرد که استفاده از دستگاه های پر مصرف انرژی شد یه روال طبیعی!!! اون بی جنبه شدن مردم ، این بی جنبه شدن کارخانجات منجر شد به هدفمندی یارانه ها! البته نه به عنوان راه حل مشکل، بلکه  لااقلِ ایده بود بیرون کشیدن یه مقدار از پول چهار تا پابرهنه از تو حلقوم حیاط ها و سوناهایی که با پول مردم روشن و گرم میشد!

من میگم فارغ از اینکه به چه دین و آیینی باشی آب رایگان برق رایگان گاز رایگان تو کشوری که بودجه اش با فروش منابع طبیعی که متعلق به مردم تامین میشه امکان تحقق داره به شرطی که جنبه ی مصرف فراموش نشه و بعدش اگه جنبه نبود با یه مدیریت صحیح میشه که این امر محقق بشه ولی حیف که هر روز مدیریت ها بهتر که نمیشه هیچ بدتر هم میشه. من همین الان نه یه وقت دیگه  فقط یه نگاه صادقانه لازم دارم به من بگید این انصافه که جنبه نداشتن خودمون و سوء مدیریتمون رو بذاریم به حساب مردی که هیج تقصیری تو این قضیه نداره؟

+جواب کامنت های این مطلب رو هم بعد هشت ماه بخونید قشنگ شده